POWELL, David. Le Siècle de George Sand. Amsterdam ; Atlanta : Rodopi, 1998. 373p. : ill. (Faux titre). ISBN 90-420-0473-8

CONTENU :

PRÉSENTATION :

  • POWELL, David. Le Siècle de George Sand

ESSAI LIMINAIRE :

  • BOWMAN, Franck Paul. The Pleasures and Pitfalls of Reading Literature in a Historical Context

HISTOIRE, POLITIQUE, SOCIÉTÉ :

  • VIERNE, Simone. Politique : le mot et la chose
  • BIERMANN, Karlheinrich. George Sand et Victor Hugo : deux visions « parallèles » de la Révolution
  • FRAPPIER-MAZUR, Lucienne. Ambiguïtés du politique : la musique populaire dans « Consuelo » et « Les Maîtres sonneurs »
  • REA, Annabelle. « La Filleule » : An A-Political Sand ?
  • HECQUET, Michèle. Sand : Du socialisme à son abandon
  • CHARRON, Sylvie. « Claudie » : Vision prolétaire et féministe ?
  • MALKIN, Shira. Between the Bastille and the Madeleine : Sand’s Theater Politics (1832-1848)
  • WILKERSON, Tim. « Ton vengeur veille » : La Cause de George Sand at the Théâtre de la République, April 6, 1848
  • RICE-DEFOSSE, Mary. The Woman Writer and the Worker : Social Mobility and Solidarity in « La Ville noire »
  • BETENSKY, Carolyn. When the People Are Not the People : Populist Paradoxes in Sand and Michelet
  • SOURIAN, Eve. George Sand et le coup d’Etat de Louis-Napoléon Bonaparte
  • ROGERS, Nancy. « He Said/She Said » in « Horace »

FEMME, FEMININ, FEMINISME

  • VAN DIJK, Suzan. George Sand et les mouvements d’émancipation féminine : lectures étrangères
  • MINOT, Leslie Ann. « Like a Prostituted Queen » : Refiguring Revolutionary Misogyny in 1830s France
  • FERNANDEZ, Cecilia. « La Marquise » : Feminism and Romantic Idealism
  • BERTRAND-JENNINGS, Chantal. Déconstruction du genre et intertexte de l’androgyne dans « Gabriel »
  • SEYBERT, Gislinde. « Le Dernier amour » and Its Sexual Politics
  • HARKNESS, Nigel. Sand, Lamennais et le féminisme : le cas des « Lettres à Marcie »
  • WRIGHT, Jacinta. « Une mauvaise copie de Monsieur de Wolmar » : Sand’s Subversion of Rousseau’s Masculinities
  • LAPORTE, Dominique. La Figure de l’actrice et la réflexivité du discours romanesque dans « Lucrezia Floriani »
  • GARVAL, Michael. Visions of the Great Woman Writer : Imagining George Sand Through Word and Image
  • HOOGENBOOM, Hilde. Wladimir Karénine and her Biography of George Sand : One Russian Woman Writer Responds to Sand
  • CRUMMY, M. Ione. George Sand and her « Sage-femmes » as an Inspiration for Jules Michelet’s « La Sorcière »
  • COCKE, Erika. « Corinne » and « Consuelo » : Women Artists in Dialogue with the World
  • CAPASSO, Ruth Carver. The Empress Eugénie in « Malgrétout

CULTURE : ART ET QUESTIONS SOCIALES DU XIXe SIECLE

  • GOLDIN, Jeanne. Aurore directeur de conscience
  • MCGINNIS, Reginald. Sand and Baudelaire : The Politics of Charity
  • MACLEAN, Karen. George and Sigmund Take Tea : « Lélia » Read as a Philosophical Contribution to the Pre-Psychoanalytic Tradition
  • MICKELSEN, David J. Building on Sand : From Narrative Zoos to Imagined Communities
  • DIAZ, Brigitte. Portrait de l’artiste en maçon : La correspondance entre George Sand et Charles Poncy (1842-1876)
  • POWELL, David A. « Music Conducive to Dream » : Sand and the Musical Fantastic
  • BAILBÉ, Jean-Marc. Le regard de l’artiste sur la société chez G. Sand
  • WALDINGER, Barbara M. George Sand’s Search for the Heart of Faust
  • JURGRAU, Thelma. Antisemitism as Revealed in George Sand’s Letters
  • GOULD, Evelyn. Sand’s Forgotten Bohemia
  • LUKACHER, Maryline. Entre femmes : Sand/Colet et la question de « Lui »